Starten på en æra

Velkommen til Mediespeilet! Dette er en fagblogg som kommer til å rette fokus mot diverse temaer innen medie- og kommunikasjonsverdenen i løpet av våren 2017. Nøyaktig hva denne litterære reisen kommer til å innebære er vanskelig å si i skrivende stund, men det jeg kan si sikkert er at her skal det reflekteres.

Emnet bloggen er knyttet opp til heter «KOM-109 Digital formidling», og med slikt et ekstravagant navn er det vanskelig å si noe annet enn at jeg tror emnet kommer til å være bredt, og etter ukas leselekser om datamaskinens detaljerte historie å dømme stemmer det ganske bra. Alt fra Alan Turings primitive datamaskiner til hvor mange noder ARPANET hadde i 1973. Døren er bred, og porten likeså.

I vår ønsker jeg å få en dypere forståelse for hvordan man mest effektivt og pragmatisk kommuniserer digitalt, hvilke sjangere og uttrykksformer dette innebærer, og lære om bruk av aktuell programvare tilhørende faget. For å være brutalt ærlig med både meg selv og med dere har jeg også som mål å gjøre det bra karaktermessig, men det er vel mer et håp for meg selv enn det er for faget.

Skal jeg nå disse målene må jeg nok tilbringe mange herrens timer med de bøkene og artiklene vi har fått tildelt som pensum, samt møte opp og følge med på forelesningene, og legge seriøs vekt og mye arbeid inn i de oppgavene vi får. Det blir hardt, men for å si som Olaf Tufte sier i sine Møllers Tran-reklamer: «Det er det som funker.»

«Det finnes ingen snarvei til god helse.» sier Møllers Tran med glødende selvsikkerhet.

«Det finnes ingen snarvei til gode karakterer.» sier jeg med et sukk.


Bloggen er et semesterprosjekt ved Universitetet i Agder og skrives av kommunikasjonsstudent (og selverklært kazoo-entusiast) Odd Magne Vatne

En kommentar om “Starten på en æra

Legg til din

Legg igjen en kommentar

Website Powered by WordPress.com.

opp ↑